משלחת מקריית מוצקין השתתפה באירועי יום השואה הבינלאומי בפולין: “מעריצים את מדינת ישראל”

משלחת מקריית מוצקין השתתפה באירועי יום השואה הבינלאומי בפולין: “מעריצים את מדינת ישראל”  

משלחת של מרכז משמעו”ת בקריית מוצקין, העוסק בהנחלת זיכרון השואה, השתתפה השבוע באירועי יום השואה הבינלאומי בפולין.

המשלחת כללה את מנהלת מרכז משמעו”ת הד”ר לאה גנור וצוות המרכז, ענבל רז וחנה אורן.

האירועים נפתחו כבר בסוף השבוע בכנס לציון 70 שנה למדינת ישראל באוניברסיטת פוזנן בעיר גניזנו שבפולין. הטקס המרגש נפתח בהמנון מדינת ישראל באולם שהיה מלא מפה לפה. נכחו: נציגת שגרירות ישראל בפולין רות דר-כהן, שרי ממשלת פולין ועוד מכובדים. במהלך הטקס הוענקו אותות חסידי אומות עולם לאזרחים פולנים שהסתירו יהודים בשנות המלחמה

הד”ר גנור נשאה הרצאה בנושא מחקרה האחרון בנואש “אנשי צוות אוויר ששרדו את השואה כילדים”. כמו כן נשאו הרצאות מרתקות חברות המרכז, ענבל רז וחנה אורן. ההרצאות זכו להתעניינות רבה בקרב הנוכחים, שהחמיאו ושלחו ברכות לראש העיר חיים צורי, אשר תומך ומעודד קיום מרכז ייחודי שכזה בישראל.

בימים שישי עד ראשון השתתפה המשלחת בכנס שיזמה ד”ר גנור בשיתוף האוניברסיטה היגלונית וארגון גרמני בשם “יוזמות 27 בינואר” להנצחת נרצחי השואה. הכנס נפתח באוניברסיטה בקרקוב, נמשך למחרת בעיר אושווינצים ונחתם ביום השלישי בטקס מרגש ורב משתתפים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

 WhatsApp Image 2018-01-27 at 22.36.54

ד”ר גנור התייחסה לחוק הפולני שמעורר סערה ולפיו צפוי מאסר על מי שיטיל על פולין את האחריות לשואה: 

“מחנות ההשמדה נכפו על פולין, גם הם היו תחת כיבוש גרמני ואפילו ממשלה פעילה לא הייתה להם, אלא ממשלה גולה שעשתה מאמצים ככל שיכלה. מחנות ההשמדה נבנו על אדמת פולין ביוזמת הנאצים בלבד מסיבות גאוגרפיות ופוליטיות ומהעובדה שבפולין היה הריכוז הגדול ביותר של יהודים. העיר הפולנית אושווינצים הפכה לאושוויץ על ידי הנאצים והיא גובלת במחנה הריכוז. פולין היתה החצר האחורית בתפיסה הנאצית והם הרשו לעצמם לעשות בה ככל העולה על דעתם. להגיד שהיו מחנות השמדה פולניים זה עיוות ההיסטוריה. היו מחנות השמדה גרמניים על אדמת פולין.

“לצד זאת, אין לשכוח את מעשי הרצח של השכנים הפולנים כלפי היהודים במהלך השואה ומיד אחריה שהיו יוזמות מקומיות של אנשים פרטיים. מצד שני, חשוב לזכור שהמספר הגדול ביותר של חסידי אומות עולם שהצילו יהודים הוא בפולין. פולין מתמודדת עם הצדדים המורכבים בהיסטוריה של השואה במהלך עשרות השנים האחרונות לאחר נפילת הקומוניזם. יש להסתכל על התמונה המורכבת שגם לאחר המלחמה השלטון הקומוניסטי נכפה על הפולנים ולא אפשר להם להתמודד עם כל הצדדים של תקופת השואה”.

צורי: “לאה גנור ומרכז משמעו”ת מביאים כבוד רב לקריית מוצקין ולמדינת ישראל. התרגשתי לשמוע על ההערצה למדינתנו בפולין ועל היחס החם והאוהב שהמשלחת המוצקינאית זכתה לו”. 

 

הגיבו מהפייסבוק

השאר תגובה