בתי הספר יחויבו להחזיר להורים את יתרות התשלומים בכל שנה

בעקבות עתירה שהגישו הורים לתלמידים נקבע גם כי מנהלים שלא יחזירו להורים את הכסף, או ינכו את היתרות מתשלומי שנת הלימודים הבאה, עשויים לעמוד לדין משמעתי.

בית המשפט  קבע כי מעתה יחויבו בתי הספר להשיב כל יתרה של תשלומי הורים שנותרה בקופת בית הספר, או לנכות אותה מתשלומי השנה שלאחר מכן – ויאפשר נקיטת סנקציות גם נגד מנהלי בתי ספר רשמיים.
זאת בעקבות עתירה תקדימית שהגישו הורים בבת-ים לבית המשפט בתחילת השנה. 
בית המשפט נתן תוקף של פסק דין להסכמה שהושגה בין נציגי ההורים למשרד החינוך. 

לפי העתירה, בשנים 2014-2012, במסגרת גביית תשלומי הורים, גבה בית הספר “דוד אלעזר” מהורי התלמידים כספים שמימנו ציוד אשר על פי הנחיות משרד החינוך אסור לרכוש בכספי הורים, כגון עפרונות, בולים, נייר לתעודות ומדפים.
בנוסף, בשנים אלו עשה בית הספר שימוש ביתרות כספי הורים להצטיידות ולרכישת ציוד שנשאר בבעלותו, כגון גדרות, וילונות, צינורות השקיה וציוד הגברה. מחישוב ההורים נראה כי מדובר בכ-211 אלף שקלים אשר בהם עשה בית הספר שימוש פסול.

במשך חודשים רבים גרר משרד החינוך את הטיפול בנושא, תוך הצגת שיקולים ונימוקים שאינם ענייניים ובניגוד להוראות המשרד עצמו. העתירה הוגשה לבסוף בינואר 2016 על-ידי הורים לתלמידים שלמדו בבית הספר ועד ההורים העירוני בבת-ים. העותרים יוצגו על-ידי עו”ד סאני כלב, שעמד עד לאחרונה בראש הקליניקה לזכויות בחינוך.

לאחר הדיון המקדמי בעתירה, ולאור עמדת בית המשפט כי ראוי שהעניין יוסדר בפשרה – החל מו”מ ארוך בין נציגי ההורים לנציגי משרד החינוך ועיריית בת-ים.
המשיבים סירבו להשיב כספים בטענה כי כבר נעשה בהם שימוש לטובת בית הספר ותלמידיו אך הסכימו להשבה של “שווה כסף”. הצדדים הגיעו לפשרה במסגרתה התחייבו משרד החינוך והעירייה להעניק פיצוי לכלל התלמידים שלמדו בבית הספר בשנים האמורות, שיעורי תגבור במקצועות המתמטיקה והאנגלית בהיקף של 12 שעות בשבוע, עד סיום שנת הלימודים (חצי שנה). שעות אלו יוענקו בחינם לכלל תלמידי היסודי וחטיבת הביניים הרלוונטיים.

משרד החינוך ביטל בחוזר מנכ”ל סעיף תשלומי הורים שהתיר בעבר לבתי ספר לעשות שימוש ביתרות כספי הורים.
בנוסף, הובהר כי סעיף הסנקציות שעשויות להיות מוטלות על בית ספר שגבה כספים שלא כדין, הכולל הפעלת דין משמעתי כנגד המנהל וחובת השבת כספים, שעד כה היה קבוע בחוזר מנכ”ל שדן בבתי ספר ייחודיים, חל על כלל בתי הספר הרשמיים.

מדובר  בהישג המשמעותי של החלטת בית המשפט ישרת מיליוני הורים בארץ.
העתירה כשלעצמה הביאה להתעוררות ומודעות בערים וישובים רבים.
תשלומי הורים אינם הפקר ואינם קופה צדדית לא לתחזוקה שוטפת, לא להשקעות בנכס השייך לרשות המקומית ובטח ובטח לא לגחמות של מנהל המוסד.

הגיבו מהפייסבוק

השאר תגובה