ראיון עם ראש העיר חיים צורי לסיכום 2020

ראיון עם ראש העיר חיים צורי לסיכום 2020

ראיון עם ראש העיר חיים צורי לסיכום 2020:

“שנת 2020 הייתה שנה קשה, שאף אחד לא הכיר כמותה
עבור ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי, שנת 2020, הייתה שנה קשה ומאתגרת, שבה הוא והעיר שלו קרית מוצקין, עמדו במבחנים שלא ידעו בעבר וספק אם יידעו כמותם בעתיד.
צורי הוא ראש העיר הראשון במדינה, שתרם 10% משכרו. אחר כך היו אנשים נוספים בעירייה שתרמו והכסף הועבר לעמותה שמסייעת עם אוכל לתושבים.

בריאיון ל”חדשות הקריות”, אמר ראש העיר: “זו הייתה שנה שלא אני ולא אף אחד אחר בעולם הכיר כמותה.
זה התחיל עם הסגר הראשון, שהיה באמת סגר.
עבדנו בפול טיים, חילקנו 4000 מנות אוכל ביום לקשישים. הקמנו פורום מתנדבים ודיברנו עם כל תושב שמעל גיל 65, כדי לדעת מה הצרכים שלו.

היו שרצו שנסייע להם באוכל, אחרים ביקשו שנביא להם את התרופות. היו גם שביקשו, שנציג ייתקשר אליהם פעם בשבוע, שיוכלו לדבר עם מישהו, כי לא היו להם אנשים אחרים לדבר איתם.
היום אנחנו בסגר שלישי, אבל האנשים מתייחסים אליו אחרת, האחריות קצת נפרצה. בסגר הראשון כולם היו בלחץ נוראי, היום יש התרופפות במשמעת”.

עד כמה היה קשה לנהל עירייה בתקופה הזו?
הקושי העיקרי היה להתנהל תקציבית. ראיתי את העסקים קורסים או נסגרים, ראיתי שקשה להם ואינם משלמים ארנונה. בשורה התחתונה, גם העירייה היא עסק ונכנס פחות כסף, כי לא משלמים ארנונה, אבל מצד שני, יש יותר מטלות. כמובן שהמדינה הבטיחה לממן את המטלות החדשות, אבל היא פשוט לא קיימה את ההבטחות שלה. אז זה מקשה על ניהול עיר, כי חסר כסף בשוטף.

דוגמא-אישית

האם פיתוח העיר המשיך כרגיל בימי קורונה?

בהחלט, המשכנו בבנייה מסיבית. אנחנו בשלבי סיום של בניית בית ספר יסודי נוסף, על שם ריבלין, מסיימים לבנות את אולם הספורט ע”ש נבון, סיימנו את בנית מגרש הגלגליות, חנכנו את פארק הכלבים. כיום נבנות שלוש חטיבות ביניים חדשות וניבנו 11 גני ילדים. תנופת הבנייה לא נפסקה לרגע ולמרות שכולם צחקו, קיבלנו אישור לבניית בית מלון בסמוך ל”חי פארק”, ונצא בקרוב למכרז.
מה הייתה החלטה הכי משמעותית שלך השנה?
היו כמה, שאת חלקם אנשים לא אהבו. זיהינו שהפארקים הם מקור הדבקה וסגרנו אותם, למרות שהמדינה לא הכריזה על סגירת גני המשחקים. חלק מהאנשים לא אהבו את ההחלטה, אבל עובדה, התחלואה ירדה אז. אני לא יודע עד כמה זה קשור, אבל אחרי פתיחת גני המשחקים, התחלואה שוב עלתה. קיבלתי גם החלטה לשנות הקצאות ממפעל הפיס והעברנו אותם להמשך בניית מוסדות חינוך ואולמות ספורט אחרים, בשל הגידול המואץ בהתפתחות העיר ובהגעת אלפי תושבים חדשים.
צילום-דוברות-העירייה-חיים-צורי-עם-השר-אלי-כהן-1024x768


אתה חושב שבעקבות הקורונה ישתנו היחסים בין השילטון המרכזי למקומי?
לדעתי, פרופ’ גמזו היה הראשון שהציע להעביר סמכויות לרשויות המקומיות, במסגרת תוכנית הרמזור. מהר מאוד התברר, שהשילטון המרכזי לא מוכן לוותר על סמכויות, רוצה אותנו תחת הכנפיים שלו. הוא לא רוצה לשחרר סמכויות ולא משנה אם מדובר במלחמה או בקורונה. אתן שתי דוגמאות: לקח חצי שנה עד שפקחי העירייה קיבלו סמכות לרשום דו”ח על אי עטיית מסיכה. מה הייתה הבעייה להעניק להם את הסמכות הזו קודם? דבר שני, משרד הבריאות לא הסכים להעביר לידינו את רשימות החולים בכל עיר ועיר. נוצר מצב, שחולים שכבר הבריאו, עדיין לא ירדו ממסד הנתונים של משרד הבריאות. היה קצר בין קופות החולים למשרד הבריאות ולבסוף, העירייה נכנסה לתמונה ודאגה שהנתונים יעודכנו במהירות. אבל גם פה ניהלנו מלחמה.

מה אתה מאחל לתושבים לשנה החדשה?
שנפטר מהצרה הזו שנקראת קורונה. שנחזור למסלול החיים שלנו, לחיים נורמאליים. שנוכל ללכת לתיאטרון, שהמבוגרים יוכלו לצאת להרצאות במרכזים הקהילתיים. שנוכל ללכת בלי מסיכות, למרות שברור שזה ייקח עוד זמן. רק בריאות לכולם ושהקורונה פשוט תיעלם.

 

הגיבו מהפייסבוק

השאר תגובה